Nordic walking w pytaniach i odpowiedziach czerwiec 2022

Bardzo często dostaję pytania zarówno od osób zamierzających chwycić pierwszy raz kije w ręce jak i od zawodników nieco bardziej zaawansowanych podpytujących o różne aspekty treningu. W tych naszych dialogach pojawiają się ciekawe dyskusje i jestem przekonany, że mogę się systematycznie dzielić efektami być może również Twoich pytań i mojej pracy w postaci odpowiedzi.

Tym razem ciąg dalszy 5 wpisu z tej serii.

Czerwiec 2022

 Co zrobić żeby maszerować szybciej?

– Jakie są sposoby na poprawę szybkości w nordic walkingu?

– Najlepszym rozwiązaniem będzie trening ukierunkowany na polepszenie tego elementu, czyli szybkości, ale co to za odpowiedź, nic konkretnego.  Tak naprawdę do wyboru masz tylko dwie możliwości: dłuższy krok i/lub większą kadencję.

– Co to jest kadencja, zapewne nie chodzi o ilość lat na stanowisku prezydenta czy posła? 

– Raczej nie… kadencja to ilość kroków, jakie robisz w danej jednostce czasu najczęściej w ciągu 1 minuty.

– A zdradzisz mi, jaka kadencja jest najlepsza?

– Oczywiście, poniżej pokażę Ci jaka kadencja jest optymalna…

– Optymalna kadencja to większa szybkość, zatem ile robić kroków na minutę?

– W bieganiu warto celować w 180+ najlepiej 184-188 kroków na minutę, w nordic walkingu 155-165. W zawodach biegowych w czołówce najlepszych 5-10% zawodników na mecie wszyscy mają kadencję powyżej 175-180 kroków na minutę za to wśród ostatnich 20% nikt nie przekracza 170 kroków na minutę, podobna odpowiednio niższa analogia istnieje w nordic walkingu. Nie da się człapać biegnąc na 180-185 kroków lub maszerując na poziomie 155-160, to zawsze będzie dynamiczny bieg czy prężny marsz.

– Czyli wystarczy maszerować robiąc ponad 150 lub jeszcze lepiej 155-160 kroków na minutę i będę w czubie stawki?

– Niestety tak to nie działa, ale zwiększając kadencję do optymalnej będziesz szybszy, wprawdzie to może być jeszcze za mało na podium, za to będzie to najlepszy kierunek do dalszych postępów.

– No… ale wszyscy mówią aby wydłużać krok a Ty…

– Tak mówią… ale to radzą instruktorzy, Oni znają się na nordic walkingu w aspekcie zdrowotnym i tu się z nimi zgadzam, dłuższy krok jest zdrowszy ale pytałeś mnie wcześniej o szybkość a nie o zdrowie zatem ja z pozycji trenera mówię szybkość to długi krok ale co jeszcze ważniejsze odpowiednia kadencja, nawet kosztem długości kroku. Oczywiście nie znaczy to abyś skracał krok i „drobił”, znaczy to żebyś szybko przebierał nogami.

Zapraszam na część VII Lipiec 2022