Nordic walking w pytaniach i odpowiedziach – luty 2022

Bardzo często dostaję pytania zarówno od osób zamierzających chwycić pierwszy raz kije w ręce jak i od zawodników nieco bardziej zaawansowanych podpytujących o różne aspekty treningu. W tych naszych dialogach pojawiają się ciekawe dyskusje i jestem przekonany, że mogę się systematycznie dzielić efektami być może również Twoich pytań i mojej pracy w postaci odpowiedzi.

Tym razem ciąg dalszy 1 wpisu z tej serii.

Luty 2022

 Jaka jest najważniejsza rada dla każdego nordic walkera?

– Poradź mi, jak robić postępy, inaczej mówiąc rozwijać się?

– Na lepszą kondycję, szybkość czy skuteczną redukcję wagi zawsze składa się jeden podstawowy element musisz postawić na… systematyczność. Jej brak cofa Cię w Twoim rozwoju. Gdy zrobisz sobie kilka dni przerwy tracisz to, co wypracujesz wcześniej. Natomiast trenując systematycznie idziesz coraz sprawniej, dalej czy szybciej przy okazji spalasz więcej kalorii.

– Problem w tym, że nie raz nie mam czasu na trening lub wstyd się przyznać nie chce mi się wyjść na kije, nie mam siły lub chęci?

– Brak czasu możesz próbować omijać lepszą organizacją lub rezygnacją z innych elementów dnia codziennego na rzecz aktywności. Mimo wszystko lepiej dla zdrowia, gdy nordic walking wygra z serialem i kanapą. Co do chęci i sił spróbuj wyjść na trening tylko na 5-10 minut i jak będzie za ciężko lub nudno wróć do domu… Zdarzało mi się tak oszukiwać ukrytego lenia i powiem Ci… nigdy jeszcze nie wróciłem.

Jak poprawiać rekordy, ustanawiać życiówki?

– Chcesz poprawiać rekordy, osiągać swoje cele trenuj dużo i ciężko, czy to prawda?

– Jeśli to działa u Ciebie (w każdym sezonie) to, po co pytasz… a może w sportach wytrzymałościowych a takim jest bez wątpienia nordic walking celem nie powinno być zaliczenie jak największej ilości kilometrów w podsumowaniu miesięcznym a potem z naiwnością dziecka oczekiwanie życiówki w zawodach. To nie ilość pokonanych kilometrów może sprawić, że zbliżysz się do swojej życiówki. Chcesz poprawiać rekordy, osiągać cele postaw na… różnorodność treningową liczy się: jakość i intensywność a nie ilość i długo…ść treningów.

– Najlepsi biegacze trenują dużo, ja też będąc nordic walkerem tak muszę trenować?

 – Tylko, że to zawodowcy, fakt oni trenują sporo, ale nie siedzą osiem godzin za biurkiem, mają idealną regeneracje, nadmiar czasu oraz wiedzę niezbędną do przyrządzanie odpowiednich posiłków, opiekę trenerską, sponsorów itd. Oczywiście są jeszcze „najlepsi”, którzy nie są zawodowcami, ale na 10 najlepszych amatorów np. w jakimś znanym półmaratonie biegowym przypada kilkuset, którzy próbowali iść ich drogą, trenowali za dużo a teraz leczą kontuzje, dopadło ich przetrenowanie lub z różnorakich przyczyn nigdy nie osiągną takiego poziomu, ponieważ za młodu nie uprawiali sportu lub mają włókna szybko kurczliwie, które nie pomagają im w długim wysiłku, ich natura chciała, aby byli sprinterami.

– Ja nie jestem biegaczem ani zawodowcem a chcę poprawić swoją życiówkę w nordic walkingu.

– Dlatego idź inną drogą, nie musisz ślepo naśladować swoich kolegów lub mistrzów. Trenuj świadomie ja pokazuje Ci jak to robić. Na pewno nie musisz trenować ponad swoje siły. Natomiast jeśli chcesz aby towarzyszyło Ci słowo progres postaw na systematyczność i różnorodność treningu.

Zapraszam na część III Marzec 2022