Nordic walking w pytaniach i odpowiedziach maj 2022

Bardzo często dostaję pytania zarówno od osób zamierzających chwycić pierwszy raz kije w ręce jak i od zawodników nieco bardziej zaawansowanych podpytujących o różne aspekty treningu. W tych naszych dialogach pojawiają się ciekawe dyskusje i jestem przekonany, że mogę się systematycznie dzielić efektami być może również Twoich pytań i mojej pracy w postaci odpowiedzi.

Tym razem ciąg dalszy 4 wpisu z tej serii.

Maj 2022

– Co mam zrobić, żeby maszerować coraz szybciej, sprawniej, dalej inaczej mówiąc chciałbym być mocniejszy?
– Aby być mocniejszym powinieneś rozwijać 6 podstawowych elementów tworzących Twoją formę, w szeroko rozumianym znaczeniu są nimi: szybkość, siła, zwinność (gibkość), wytrzymałość, psychika i technika.

– Niech zgadnę najwięcej daje szybkość i wytrzymałość?
– Najwięcej daje rozwój wszechstronny a często kosmiczne efekty przychodzą, gdy pracujemy nad składnikiem, który mamy najmniej rozwinięty. Ten element to zazwyczaj to, czego najbardziej nie lubimy, często całkowicie pomijamy w treningu a w konsekwencji to nasze najsłabsze ogniwo.

– Przed zawodami często się stresuję.

– Dużo osób ma ten problem, a zaniedbując psychikę możemy „spalić” na zawodach nawet najlepszą formę. Warto znaleźć sposób, aby ten problem wyeliminować polecam na początek porozmawiać z innymi zawodnikami, często mogą podpowiedzieć coś konstruktywnego. Metody walki ze stresem są różne: wizualizacje startów, wyłącznie psychiki czyli myślenie o czymś innym (sam to stosuję tylko nie raz niemal zapominam wystartować lub… ubrać chipa czy numeru startowego). Można też liczyć na doświadczenie, bo to zmniejsza stres aczkolwiek jego nabranie sporo trwa.

– Ale bywa i tak, że nie wiem, co zawiodło.

– Dlatego podczas sezonu powinieneś w swoim treningu uwzględnić pracę nad wszystkimi wymienionymi powyżej elementami. „Łańcuch jest tak mocny jak jego najsłabsze ogniwo” tu jest identycznie. Jeśli osiągasz 95% swoich możliwości np. w temacie szybkości choćbyś robił na treningu cuda i pracował niczym mistrz olimpijski Mo Farah zyskasz już niewiele kilka lub kilkanaście sekund a rezerwę masz w zupełnie innym miejscu np. technice marszu, psychice tam rezerwa wynosi kilkadziesiąt sekund lub nawet kilka minut..

– A u Twoich podopiecznych gdzie widzisz największe braki?

– To jest różnie, natomiast u każdej osoby z którą rozpoczynam współprace to poprawy jest strategia wyścigu i tu często można zyskać wspomniane kilkanaście lub kilkadziesiąt sekund a w półmaratonie czy maratonie zysk liczony jest w minutach

Zapraszam na część VI Czerwiec 2022