Nordic walking w pytaniach i odpowiedziach – marzec 2022

Bardzo często dostaję pytania zarówno od osób zamierzających chwycić pierwszy raz kije w ręce jak i od zawodników nieco bardziej zaawansowanych podpytujących o różne aspekty treningu. W tych naszych dialogach pojawiają się ciekawe dyskusje i jestem przekonany, że mogę się systematycznie dzielić efektami być może również Twoich pytań i mojej pracy w postaci odpowiedzi.

Tym razem ciąg dalszy 2 wpisu z tej serii.

Marzec 2022

Czy długie treningi są niezbędne?

  – Nie lubię wychodzić poza strefę komfortu, czyli maszerować zbyt szybko zdecydowanie wolę długie spokojne treningi, czy one są wystarczające?

– I naprawdę wierzysz w to, że dzięki wolnemu marszowi pewnego dnia znacznie przyspieszysz? Trenując wolno i długo, co najwyżej pomaszerujesz… dalej. Aby być szybszym musisz trenować również szybkość. O długich treningach poczytaj więcej TUTAJ.

– Nie chcę męczyć się na treningach np. jak podczas startu na dystansie 5 km?

– Trenowanie szybkości nie oznacza wcale treningów bardziej męczących niż start w zawodach. Ponieważ trenując szybkość wystarczy przyspieszać na różnych odcinkach, nie raz bardzo krótkich np. kilkudziesięciosekundowych lub kilku, góra kilkunastominutowych. Różnorodność treningu jest kluczem a oznacza trenowanie w różnym tempie, nie tylko wolno w strefie pełnego komfortu.

– Lubię strefę komfortu.

– Ja też, aczkolwiek organizm będący zawsze właśnie w niej potem np. na zawodach kiedy musi niemal od startu być w zupełnie innym położeniu broni się potęgując zmęczenie tymczasem gdyby znał większą intensywność, tempo, tetno choćby po wspomnianych wcześniej a wykorzystywanych w Twoim treningu krótkich odcinkach przyspieszeń reagowałby mniejszym buntem a Tobie wyszłoby to na dobre.

– Ale ja trenuję do długiego dystansu półmaratonu, czy maratonu, zatem muszę robić długie treningi np. 30 kilometrowe przecież to podstawa w przygotowaniach do maratonu.

– Podstawa, bo kiedyś… były biegacz (zawodowiec) napisał książkę a w niej zawarł mądrość, że do maratonu trzeba robić 30 km „wycieczki”, ale nie dodał, że jemu zajmowało to około 2h a pokolenie nieświadomych biega czy tłucze kilometry nie zważając na to, że im zajmuje to 3-4h. A nordic walkerzy zapatrzeni w te prawdy naśladują biegaczy. Ci amatorzy trenują ciężej niż zawodowcy wierząc, że tak trzeba. Nie trzeba.

Ciekawostka – pewien mistrz Polski w maratonie biegowym pod jednym ze swoich treningów na facebooku napisał: „to mój najdłuższy trening w sezonie (…)”

– Ile trwał…?

– Mieścił się w przedziale 2:05-2:10… i wystarczyło… został mistrzem Polski.

Zapraszam na część IV Kwiecień 2022