Przedstawiam Wam kontynuacje tekstu o roztrenowaniu zawierającą tym razem nie argumenty za zastosowaniem roztrenowania ale wskazówki jak powinno ono wyglądać w praktyce.

Roztrenowanie powinno składać się z jednego lub dwóch tygodni całkowitego braku treningów w dyscyplinie wytrzymałościowej, jaką trenujesz. W naszym przypadku będzie to brak treningów z kijami. Potem warto zrobić trzy, cztery tygodnie aktywności fizycznej bardzo wolnej. Razem roztrenowanie powinno wynosić od 4-8 tygodni, osobiście rekomenduje 6 tygodni.

Jak bardzo wolno należy maszerować podczas roztrenowania i ile powinny trwać takie treningi? 

Odpowiem…

Wiele osób o nim słyszało, ale raczej niewiele wierzy, że ten temat dotyczy absolutnie wszystkich, bez względu na poziom jaki reprezentują. Roztrenowanie, bo o nim mowa, to opcja obowiązkowa w całorocznym planie treningowym każdego nordic walkera.  I to zarówno, jeśli maszerujesz niezbyt szybko, choć systematycznie jak i wtedy, gdy rywalizujesz w imprezach sportowych nierzadko wracając z pucharami i medalami.  Roztrenowanie to więcej niż gwarancja postępów w przyszłości to również polisa ubezpieczeniowa chroniąca przed kontuzjami.

W tym miejscu od razu pojawia się u dużej ilości osób sprzeciw lub wątpliwość: nie trenuje ciężko, nie jestem zmęczona, więc nie potrzebuje roztrenowania?

 

Czy można trenować bezpiecznie w wysokich temperaturach? Pytanie wydaje się kluczowe szczególnie kiedy nawiedzają nas afrykańskie upały lub syberyjskie mrozy, jedne i drugie często są dla nas wyjątkowo zaskakujące i niekorzystne.

Z racji temperatury za oknem dziś o upałach. Wprawdzie idzie ku lepszemu i prognozy pogody wskazują na lekki spadek fali gorąca ale nawet przy nieco niższych temperaturach problem dalej pozostaje istotny i powracający. Warto wiedzieć jak wyjść mu naprzeciw aby trenować przede wszystkim bezpiecznie.

Zasadniczo temperatura nie powinna nadmiernie psuć nam możliwości zdrowej rekreacji tyle w teorii natomiast w praktyce temperatury skrajne zawsze będą przesłanką do zachowania szczególnej ostrożności. Co zrobić gdy za oknem jest ciepło lub bardzo gorąco?

Jestem przekonany, że absolutnie warto startować w zawodach nordic walkingowych ponieważ zdrowa rywalizacja pozostawia dużo korzyści oraz daje spory zastrzyk motywacyjny do regularnego trenowania. Natomiast jednocześnie uważam, że szczególnie powinno się promować i bywać na imprezach organizowanych na ponadprzeciętnym poziomie. Wierząc, że tegoroczne zawody będą na poziomie nie gorszym niż w latach ubiegłych zdecydowanie polecam pod Twój wybór następujące miejsca:

22.05 Korona Polski – Puszczykowo

29.05 VIII Otwarte Mistrzostwa Polski Nordic Walking w Maratonie, X Otwarte Sztafetowe Mistrzostwa Polski Nordic Walking – Biały Bór

Zapraszam Cię na cykl materiałów, w których przedstawię dostępne narzędzia treningowe, czyli inaczej mówiąc rodzaje treningów, jakie możesz stosować dla bezpiecznego i skutecznego trenowania nordic walkingu. Nie potrafiłbym zrobić tego powierzchownie dlatego przygotuj się na bardzo dużą dawkę konkretnej wiedzy o tym jak możesz trenować nordic walking.

Jeszcze jedno zdanie wstępu… każdą jednostkę treningową możemy i właściwie musimy scharakteryzować poprzez odpowiedź na pytania typu: z jaką intensywnością należy się na niej poruszać? jakiej długości powinien być taki trening? w jakim momencie sezonu? po jakiej nawierzchni lub w jakim terenie? I tak dalej, itd. Nieco to skomplikowane, prawda?

 

Jak to leciało… Trenować każdy może trochę lepiej lub trochę gorzej ale nie o to chodzi jak co komu wychodzi… Może w temacie śpiewania te słowa mają całkiem trafne zastosowanie aczkolwiek z treningiem jest zupełnie inaczej. Wystarczy, że popełniasz jeden z niżej wymienionych błędów i… tak naprawdę nawet gdy męczysz się ponadprzeciętnie w istocie jedziesz samochodem z zaciągniętym ręcznym hamulcem. Mówiąc wprost pozbawiasz się szans na uzyskanie podstawowych korzyści jakie możesz otrzymać od nordic walkingu.

Oto siedem najpoważniejszych błędów nordic walkera…

Jeśli zdecydujesz się wpisać tytuł tego artykułu w dowolną wyszukiwarkę w internecie od razu wyświetli Ci się całkiem spora lista zalet nordic walkingu, co ciekawe wady pozostają raczej pomijane, może ich nie ma? A może autorzy internetowych wpisów przepisują tylko utarte slogany nie mając zbyt często kijów w swoich rękach.

Dlatego postanowiłem przygotować listę zalet ale i wad nordic walkingu, które subiektywnie przepuszczam przez pryzmat mojego doświadczenia. Obalę kilka mitów, zapewne wzmocnię niektóre Twoje wyobrażenia a całość powinna być…

Najważniejszą informacją, jaką chciałbym Ci przekazać na początku tej drogi jest to, że projekt „Trenuję nordic walking” powstał z myślą o popularyzowaniu nordic walkingu i będzie odpowiadał na pytanie:

„J a k   t r e n o w a ć   n o r d i c   w a l k i n g”.

Jest skierowany do każdej osoby chcącej uzyskać jak najwięcej korzyści ze swojej przygody, jaką bez wątpienia jest nordic walking.

Jestem przekonany, że bez względu na poziom Twojego zaawansowania znajdziesz…