Zapytaj mnie o nordic walking

W tym miejscu możesz pozostawić pytanie w formie komentarza (pod dowolnie anonimowym nickiem), postaram się odpowiedzieć na nie możliwie szybko o ile będę posiadał odpowiednią wiedzę. 😉 Jeśli Twój problem okaże się interesujący dla innych osób zapewne wykorzystam takie pytanie i omówię zawarte w nim zagadnienie szerzej na kanale „Trenuje nordic walking” przy okazji spotkań z cyklu „Pytania i odpowiedzi”.

Ten post ma 189 komentarzy

  1. Yonglili

    [url=http://sildenafilytab.online/]sildenafil 100mg india[/url]

  2. Denglili

    [url=http://citalopram.monster/]citalopram 20 mg tablet[/url] [url=http://ivermectinatab.com/]ivermectin 1[/url] [url=http://budesonide.online/]budesonide 25[/url] [url=http://aurogra.quest/]aurogra[/url] [url=http://disulfiram.quest/]antabuse 200mg[/url]

  3. Kiaglili

    [url=http://budesonide.online/]budesonide canadian pharmacy[/url]

  4. Carlglili

    [url=http://gabapentinneurontin.online/]gabapentin 100mg price in india[/url]

  5. Paulglili

    [url=https://sildenafil100mg.online/]order sildenafil us[/url]

  6. Ashglili

    [url=https://cialischeap.quest/]cialis 10 mg daily[/url]

  7. Booglili

    [url=https://zovirax.monster/]where can i buy zovirax tablets[/url]

  8. Tedglili

    [url=http://modafinilprovigil.online/]provigil south africa[/url]

  9. Denglili

    [url=http://finpecia.quest/]finpecia online[/url] [url=http://zovirax.monster/]zovirax cold sore[/url] [url=http://zithromaxazithromycin.online/]zithromax buy online[/url] [url=http://tadalafil20.online/]best price tadalafil online[/url] [url=http://canadiancialis.online/]where to purchase cialis online[/url]

  10. Ugoglili

    [url=https://kamagra.monster/]kamagra oral jelly price in thailand[/url]

  11. Tedglili

    [url=http://disulfiram.quest/]generic antabuse online[/url]

  12. Amyglili

    [url=http://canadaviagra.quest/]generic viagra canada[/url]

  13. Wimglili

    [url=https://propeciafinasteride.online/]where to buy propecia cheap[/url]

  14. Ugoglili

    [url=https://modafinilprovigil.online/]modafinil discount[/url]

  15. Eyeglili

    [url=http://tadalafilonlinex.com/]where to buy tadalafil cheap[/url] [url=http://canadiancialis.online/]canadian generic cialis online[/url] [url=http://cialiscost.online/]where to buy generic cialis online safely[/url] [url=http://stromectol.quest/]ivermectin buy canada[/url] [url=http://citalopram.monster/]ssri citalopram[/url] [url=http://amitriptyline.online/]endep 25mg[/url] [url=http://onlineviagra.quest/]viagra chewable[/url] [url=http://furosemidelasix.online/]over the counter lasix pills[/url] [url=http://sildenafilpills.quest/]sildenafil 100 mg prescription[/url] [url=http://paxil.online/]paxil prescription[/url]

  16. Judyglili

    [url=http://tadalafil20mg.quest/]tadalafil 40 mg online[/url]

  17. Kiaglili

    [url=http://tadalafiltabsonline.com/]tadalafil 5mg buy[/url]

  18. Booglili

    [url=https://ivermectinytabs.com/]stromectol pill price[/url]

  19. Zakglili

    [url=http://modafinilprovigil.online/]modafinil usa buy[/url]

  20. Lisaglili

    [url=https://ivermectinonline.online/]ivermectin where to buy for humans[/url]

  21. Markglili

    [url=https://overthecounterviagra.quest/]generic viagra otc[/url]

  22. Markglili

    [url=https://ivermectincv.online/]ivermectin over the counter[/url]

  23. Booglili

    [url=https://sildenafilcitratetablets.online/]sildenafil tablets 120 mg[/url]

  24. Carlglili

    [url=http://amoxilamoxicillin.com/]cheap amoxicillin tablets[/url]

  25. Paulglili

    [url=https://cialiscanada.quest/]cialis online with prescription[/url]

  26. Teoglili

    [url=http://albuterolventolin.online/]cheap combivent[/url]

  27. Judyglili

    [url=http://dexamethasone.quest/]dexamethasone 20 mg tablet[/url]

  28. Eyeglili

    [url=http://doxycycline.monster/]doxycycline price mexico[/url] [url=http://neurontin.monster/]neurontin 600 mg tablet[/url] [url=http://cialisshop.online/]cialis cheap online[/url] [url=http://canadianviagracheap.online/]viagra super active online[/url] [url=http://costofviagra.quest/]can i get viagra over the counter[/url] [url=http://hydroxychloroquinepills.com/]plaquenil singapore[/url] [url=http://kamagra.monster/]cheap kamagra 100mg tablets[/url] [url=http://stromectol.quest/]buy ivermectin nz[/url] [url=http://celexa.quest/]80 mg celexa daily[/url] [url=http://strattera.monster/]strattera 18 mg[/url]

  29. Yonglili

    [url=http://atarax.online/]atarax 10mg buy online[/url]

  30. Maryglili

    [url=https://ivermectinvir.quest/]buy ivermectin uk[/url]

  31. Marcin

    Chciałbym zapytać Cię w jaki sposób pracować nad szybkością?
    Jak często robić takie treningi i jak mają one wyglądać żeby w jak najkrótszym czasie można było osiągnąć lepsze wyniki.?

  32. Anna

    Hej przy szybszym chodzie, bardzo bolą mnie piszczele. Co mogę zrobić, żeby wyeliminować ból. Zawsze się solidnie rozgrzewam, po marszu rozciągam ale to nie pomaga

  33. Robert

    Ile masz tras i czy są to trasy stałe, czy często je zmieniasz? Trenujesz w Zielonej Górze? (Wzgórza Piastowskie, np. Wielka Piasta, okolice Ochli, a może inne tereny?)

    1. Trasy mam raczej stałe choć jest ich sporo lub w zależności od potrzeb wybieram inne lub dodaje jakieś „kółeczka”. Bywam głównie w lesie w trójkącie Ochla-Kiełpin-Zielona Góra ale sporadycznie odwiedzam również Wzgórza Piastowskie, czy zalew w Ochli

      1. Robert

        Polecam przy okazji też północną część „Nowego Miasta”, dużo ciekawych ścieżek jest w części Chynów-Krępa-Wysokie-Łężyca- Czarkowo

  34. Mariusz

    Czy warto w treningach wykorzystywać takie formy treningu jak marsz z ciągniętą za sobą oponą, kije bungypump. czy jeszcze inne formy treningu.

    1. Zamiast opony znajdź dobrą górkę i masz to samo a nawet lepiej, a rodzajem nachylenia możesz dowolnie dobierać obciążenia. Opona ma sens jedynie gdy ją ciągniesz po asfalcie, bo np. po lesie może to być momentami niebezpieczne, osobiście zdecydowanie wolę górki.

      W bungypumpach byłem zakochany na początku mojej przygody z nw ale po 4 miesiącach pękły gumki, które są w środku kijów, fakt faktem za każdym razem uginałem je do maksa. Zatem uznałem ten produkt za wyjątkowe „badziewie” choć tylko dla mnie, bo dla większości użytkowników nie katujących ich tak bardzo pewnie wytrzymują dużo dłużej. Ogólnie dla wielu osób mogą być świetne choć to już nie jest nw z racji tego, że są dużo dłuższe i wypaczają technikę.

  35. Mariusz

    Jak powinien wyglądac trening w tygodniu startowym.

    1. Popularne są dwie nazwy na ten czas przedstartowy, krajowe czyli Bezpośrednie Przygotowanie Startowe (BPS) i zagraniczne Tapering. W teorii wygląda to tak, że musisz zejść z obciążeń treningowych. Im intensywniej trenujesz tym okres ten powinien być dłuższy; nie wydaje mi się abyś potrzebował więcej niż 7-8 dni ale jeśli jesteś wybitnie „zajechany” mogą to być nawet 2 tygodnie i więcej. Ogólnie mówi się o tym aby trenować podczas BPS-u mniej nawet schodząc stopniowo do 40-60% wcześniejszych obciążeń (np. długości treningu) ale zachowując poprzednie intensywności. Znowu dodam, że temat jest bardzo szeroki zatem wykorzystam to pytanie do Pytań i Odpowiedzi na YT.

  36. Mariusz

    Czy przy pracy nad techniką kije nie powininny być nieco krótsze, a nie o długości dającej kąt prosty przy ich pomiarze w postawie stojącej. Np ja mam 120 cm, czyli np kije powinne być do pracy nad technika 115 cm. Zwłaszcza chodzi mi o wyrzut ręki w tył.

    1. Teoretycznie z krótszymi kijami łatwiej jest zachować prawidłową technikę, pytanie tylko czy te Twoje 120 cm nie są już minimalnie krótsze, bo gdybyś np. miał wg wzoru (wzrost x 0.68) kije odpowiednie dla Ciebie o długości 123-124 cm a do nauki weźmiesz 115 to może to wyglądać nieco komicznie i niekoniecznie wpłynie na technikę ale ogólnie rzeczywiście do nauki lepiej mieć minimalnie krótsze niż dłuższe.

  37. Mariusz

    W nordic walking ważne są technika, siła, wytrzymałość i prędkość. Czy można dać przykłady treningów na poszczególne umiejętności wyminione wyżej.

    1. Skomplikowane a właściwie obszerne pytanie… 😉 Omówię je szerzej na YT w #5 materiale a teraz… siłę można kształtować podejściami pod dosyć strome wzniesienia, wytrzymałość każdym treningiem choć w różnym stopniu, prędkość to wszystkie treningi na bardzo dużej intensywności, rytmy, interwały ale te ostatnie to broń atomowa dla osób doskonale wytrenowanych. Technikę kształtują pojedyncze ćwiczenia, np. praca nad wymachem rąk do tylu.

      1. Stan

        Marcinie wielka prośba o rozwinięcie tematu interwałów. Długość, intensywność(na czas?/tętno?), ilość powtórzeń, czas przerwy, częstość takich treningów. Różnice przygotowując się pod 5km/10km czy ewentualnie pod półmaraton. Omówienie związanych z interwałami błędów. Temat raczej nawet na cały odcinek, ale na pewno byłby mega wartościowy 🙂 Pozdrawiam

        1. Pytanie świetne ale odpowiedź to kilka stron artykułu więc w tym miejscu nieco się ograniczę 😉 Rozwinę temat szerzej w najbliższym materiale na YT a teraz mogę napisać że jeśli interwały są bronią atomowa to najpierw zalecałbym wykorzystać inne jednostki treningowe nieco lżejsze. Jeśli już przyjdzie czas na Interwały zasadniczo są to odcinki „na maksa” a przerwa pomiędzy nimi powinna być krótsza niż samo przyspieszenie. Natomiast są w tym temacie różne teorie i różne praktyki. Krótsza przerwa jest po to po aby nie nastąpiło pełne wypoczęcie organizmu. Do interwałów trzeba być zdrową osobą, która zbudowała uprzednio podstawy treningowe pod tego rodzaju trening. Najbardziej interwały będą pomocne na dystansie np. 5 km najmniej w przygotowaniu do maratonu aczkolwiek to bardzo indywidualna sprawa, bo gdybym miał tylko kilka tygodni do maratonu czy półmaratonu zrobiłbym kilka interwałów o ile wcześniej robiłem coś na choćby średnim obciążeniu a nie miałem np. przerwę lub chorobę.
          Wrócę do tematu

  38. Mariusz

    W Nordic Walking pracuje 90 % mięśni. Ale które 2-3 partie mięśni pracują najbardziej.

    1. Ogólnie nogi w szczególności mięśnie czworogłowe czyli z przodu ud, w uproszczeniu łydki, pośladki oraz o ile odpychasz się rękoma to zdecydowanie tricepsy i mięśnie przedramienia oraz mięśnie odpowiedzialne za chwytanie o ile chwytasz i wypuszczasz kije. Te najmocniej 🙂

  39. Ania

    Chciałabym zacząć trenować systematycznie aby poprawić stan zdrowia, zadbać o kręgosłup i uregulować wagę. Jestem po kursie nw i chcę zachęcić do tego moją rodzinę. Jak zorganizować trenowanie w towarzystwie, aby miało sens i nie było tylko chodzeniem z kijami? Pojechać razem w fajne miejsce i pójść różnymi ścieżkami każdy we własnym tempie? Uważa się, że to zaleta nw, że możemy chodzić np. z koleżanką, córką, mężem.

    1. Cześć Aniu! Prawdą jest, że aspekt towarzyski często występuje w nordic walkingu i ludzie spotykają się by razem maszerować. Niestety wielokrotnie jest to „nordic plotking” 😉 w tempie żółwim i efekty z tego są tylko… towarzyskie np. spalanie kalorii będzie wtedy symboliczne dlatego Twoje pytania mają ogromny sens.
      Wyjście w teren każdy swoim tempem pozbawi Was aspektu towarzyskiego, za to idąc razem będziecie poruszać się tempem właściwym dla osoby najsłabszej i wtedy np. Twój mąż może nie mieć z tego korzyści chyba, że on jest najsłabszy 😉 Co zrobić?
      Trenując np. w kilka osób można podzielić się na grupki, jeśli jest ktoś wyraźnie mocniejszy może iść sam do przodu np. przez 1-2 kilometry potem wrócić do grupy iść jakiś czas z nią i potem znowu sobie przyspieszyć (wtedy taka osoba zyska całkiem sporo).
      Maszerując w terenie tzw. pofałdowanym silniejsze osoby mogą np. w swoim tempie wchodzić dwa razy pod górkę a inne osoby idą swoim tempem. Ogólnie możecie szukać rozwiązań aby nie poruszać się w grupie za wolno ale i za szybko, bo wtedy ktoś „padnie” Grupa jest zawsze tak mocna jak najsłabsze jej ogniwo.
      Ten temat spodobał mi się wrócę do niego szerzej w pytaniach i odpowiedziach na YT. Trzymam kciuki za Twoją mobilizację rodziny. 😉

  40. Aśka

    obejrzałam wszystkie 3 odcinki i okazało się, że marny ze mnie NW bo trenuję raz w tygodniu 🙂 ale pytanie mam inne. Chciałabym się dowiedzieć czy można jakoś rezolutnie z głową połączyć treningi NW z bieganiem bo akurat jestem właśnie z tej grupy która się zainteresowała chodzeniem podczas kontuzji biegowej. Nie ukrywam, że bardziej się skłaniam ku bieganiu ale chciałabym robić 2w1. Co o tym myślisz ?

    1. Znam osoby łączące różne aktywności w tym bieganie i nw… dają radę. 😉 Ogólnie w sportowym podejściu obowiązuje zasada specjalizacji mówiąca: trenuj to w czym startujesz, dlatego piłkarze nie trenują raz w tygodniu np. tenisa ziemnego, bo korzyści z tego byłyby mniejsze niż z treningu piłkarskiego. W ujęciu zdrowotnym jest inaczej im większa różnorodność sportów tym lepiej!!!
      Bieganie i nw to sporty wytrzymałościowe więc nw można włączyć do biegania jako trening uzupełniający choć cudów nie będzie. A jak to robić… rezolutnie 😉 najlepiej przeplatając obie aktywności np. raz nw na raz bieg lub 2 na 1, 1 na 3. Możesz też zrobić np. 30 minut biegu a dalej 40 minut marszu nw to byłoby juz super oryginalne i ciekawe połączenie. Na koniec moja prywatna dygresja… bieganie powyżej 40-50 km tygodniowo dla ok. 80% ludzi jest szkodliwe 😉 wystarczy zapytać znajomych biegaczy o kontuzje…

  41. Mario

    Jaki trening zastosować aby chodzić lepiej technicznie i zarazem szybciej 🏃‍♂️🥢💨

    1. W kwestii techniki: istnieją pojedyncze ćwiczenia mające poprawić poszczególne elementy, które źle wykonujemy. Wiąże się to z tym, że w aspektach techniki nie pracuje się nad wszystkim na raz ale jednorazowo nad 1 lub 2 elementami. Zatem jeśli ktoś nie odwodzi ręki do tyłu za linię bioder wtedy np. chwytasz kij „pod pachę” i idąc przed siebie odpychasz się tylko drugim zwracając uwagę na ten jeden i tylko aspekt odwodzenia ręki, dalej zmiana itd. Potem pracujesz po kilku minutach nad czymś innym i tak w kółko aż się organizm nauczy.
      W kwestii prędkości, radziłbym próbować przyspieszać na bardzo krótkich odcinkach np. na treningu zrób kilka lub kilkanaście razy przyspieszenia np. choćby po 50 metrów a dalej po nich idź swoim tempem aż w pełni wypoczniesz, dodatkowo na każdym treningu dodaj ostatnie 5 minut treningu zdecydowanie szybszym tempem. Na początku trochę pomoże. 🙂 Pytanie wykorzystam i odpowiem dodatkowo w materiale filmowym

  42. Monika

    Proszę o radę jak wrócić do treningów NW po covidzie? Nogi chcą i mogą szybciej ale wydolność nie pozwala 🙁

    1. Z covidem nawet lekarze nie są pewni co robić ponieważ brakuje jeszcze badań w tym temacie albo raczej różnorodność szkód w organizmie jest tak duża, że każdy może mieć inną odpowiedź.
      Natomiast podejściem możliwie najrozsądniejszym jest zachowanie dużej cierpliwości. Organizm po wyjściu z każdej choroby zaczyna proces regeneracji. Skoro nie czujesz się w pełni sił to Twoja regeneracja trwa. Zatem jeśli możesz podjąć już aktywność MASZERUJ SPOKOJNIE, wykorzystaj ten czas np. na prace nad lepsza techniką a siły powinny wracać. Nie ma drogi na skróty i raczej nie warto eksperymentować próbując przyspieszyć odbudowę organizmu można tylko sobie zaszkodzić. Jeszcze chwila i będziesz śmigać… ale poczekaj 😉

  43. Wojtek Krajewski

    Marcinie czy w trakcie przygotowania do maratonu robisz tzw. dłuższe treningi? Jeśli tak, to jak często i jaki dystans. Pytam, bo w przygotowaniu do maratonu biegowego było to dla mnie normalne, ale gdy przesiadłem się na kije, to nie wiem czy to stosować, jak często ewentualnie i jaki dystans.

    1. W teorii na kijach powinno przygotowywać się do maratonu bardzo podobnie jak w bieganiu. Wprawdzie nie jest to wysiłek identyczny choćby z racji tego, że na kijach jest dłuższy czasowo ale w kwestii tzw. długich treningów też takowe stosuje, najczęściej raz w tygodniu na weekend, bo wtedy mam więcej czasu.
      Nie przekraczam granicy 2 godzin jeśli chodzi o ich trwanie natomiast staram się wtedy utrzymać tempo zbliżone do tego jakie chciałbym osiągnąć na maratonie. Odpadają zdecydowanie marsze wolniejsze i trwające po 3 h dla mnie szkoda czasu i energii.
      Wykorzystam to pytanie i omówię je szerzej w materiale wideo niestety chyba przyda CI się to do następnego maratonu niekoniecznie do BB ale wstępną odpowiedź masz konkretną 😉

Dodaj komentarz